Svar: Fordeling af mad over døgnet
13. november 2020
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, som jeg vil forsøge at besvare så godt som muligt:)
Når man giver flaske, så ved man præcist, hvor meget barnet får, og hvor stort mælkeindtaget er. Når man ammer, så ved man aldrig præcist, hvor meget barnet får, og det gør naturligt, at man kan blive i tvivl om, hvorvidt barnet får mælk/væske nok. For at vurdere dette er du derfor nødt til at se på din dreng og vurdere, hvordan han trives.
Du skal for det første holde øje med hans bleer. Det er vigtigt, at hans urin er klar og ikke koncentreret og gul. Det er også vigtigt, at han har 6 større vandladninger i døgnet, svarende til det mælkemåltider, som han får. En tisseble skal veje lidt i hånden, og du skal have på fornemmelsen, at han tisser godt - bleerne kan dog godt være tungere om morgenen end sidst på dagen, men han skal stadig tisse - måske tisser han, når du tager bleen af ham, prøv at holde øje med urinen, den skal som sagt være klar som vand. Jeg kan desværre ikke sætte gram på, hvor meget en tisseble bør veje, det er et skøn, som du skal lave fra gang til gang...
Derudover skal han også have afføring, og hvor hyppigt er igen et skøn, fordi han både ammes og tilbydes flaske med erstatning. Hvis han udelukkende blev ammet, så ville det ikke gøre noget, at der gik flere dage mellem hans afføringer. Fik han kun erstatning skulle han have afføring en gang i døgnet. Da han får begge dele og nu også tilbydes grød og mos, vil han måske have afføring hver 2 dag - og det er her vigtigt, at afføringen er blød. Han må ikke virke til at have forstoppelse, afføringen må ikke være hård og knoldet, og det må ikke gøre ondt på ham at komme af med.
Når han dier hos dig, så er det vigtigt, at du kan fornemme, at han spiser effektivt. Han skal have godt fat om brystet, og du skal kunne høre, at han synker, ligesom du skal kunne se mælk i hans mundvige, når han efter at have spist slipper brystet. Du skal kunne fornemme, at du har mælk i brysterne, så det bryst, som han har spist af virker mere "tømt", blødt og eftergiveligt i forhold til det bryst, som han endnu ikke har spist af.
Det er sådan, at jo mere flaske du giver, og jo længere tid der går imellem dine amninger, jo mere vil din mælkeproduktion nedsættes. Det er også sådan, at det er betydeligt lettere at spise af en flaske end at et bryst, mælken flyder lettere til ham via flasken, hvor han skal arbejde noget mere for det via brystet, og han kan derfor godt foretrække flasken og begynde at afvise brystet, fordi det ikke går hurtigt nok. Det behøver altså ikke altid hænge sammen med, at der ikke er mælk nok, men kan godt hænge sammen med, at han ikke har tålmodighed nok til at die ved brystet og arbejde mere for mælken, fordi han er vænnet til flasken - og det vil så igen naturligt gøre at mælkeproduktionen nedsættes, mælken flyder langsommere til ham, han skal arbejde mere for det og han vil blive mere irriteret på brystet - altså en lidt ond spiral at komme ind i.
Det er også sådan, at du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin, derfor er natamning vigtigt, hvis man gerne vil øge sin mælkemængde. Det behøver ikke være midt nat, men kan godt være amning sen aften eller tidlig morgen. Da du giver flaske mellem kl 20 og 05.30, så kan dette derfor også godt påvirke din mælkeproduktion og gøre, at du danner mindre mælk. At du ammer 05.30 er super godt, det er med til at opretholde en vis mængde mælk hos dig, men at du har introduceret flaskerne aften og sen aften er nok også med til at forklare, hvorfor du oplever, at din mælkeproduktion virker til gradvist at falde. Dermed ikke sagt, at det ikke kan være og har været den helt rigtige prioritering for jer netop med flaskerne der, det er blot for at forklare, hvad der måske sker hos jer :)
Du kan godt vælge at gå gradvist mere og mere over til flaske og derfor erstatte amningen kl 16 med en flaske, så du ved, hvor meget han med sikkerhed spiser der. Du skal dog være opmærksom på, at dette vil nedsætte din mælkeproduktion yderligere. Igen fordi - jo mere flaske du giver og jo længere tid der går mellem dine amninger, jo mindre mælk vil du producere.
Du skal naturligvis også holde øje med hans vægt. Han skal blive ved med at tage på i vægt, vægten må ikke stagnere, og han må ikke tabe sig. Du kan evt. bede sundhedsplejersken om et ekstra besøg, da muligheden for at få vejet i et "åbent hus" kan være aflyst på grund af COVID-19. Ring og spørg hende, hvordan du skal forholde dig, som situationen er :)
Det anbefales normalt ikke at kontrolveje før og efter et ammemåltid, da din mælkeproduktion kan variere meget efter tidspunkt, og din drengs indtag af mælk fra dig derfor kan være meget forskelligt fra måltid til måltid. Samtidig kan din fokusering på amning og indtag faktisk påvirke din produktion negativt. Kontrolvejning før og efter et måltid anvendes normalt kun i forbindelse med komplicerede trivselsproblemer, og sker normalt kun på sygehuset, og når man gør det, så skal det ske på samme vægt, og barnet skal have nøjagtigt samme tøj på og samme udstyr på vægten - det kræver en elektronisk vægt.
Når din dreng virker mere urolig om aftenen, så kan det også skyldes, at han normalt der ville have behov for at die mere hyppigt. Modermælken er om aftenen mere koncentreret og ved at melde sig hyppigt ved brystet, så får han små mængder koncentreret mælk, som til sammen giver større mæthed til natten. En del af hans aftenuro og ændrede spisemønster kan derfor godt være helt normalt. Da du giver flaske, så får han dog en stor mættende mængde mælk før sengetid - og igen, det kræver ikke stor tålmodighed hos ham, han spiser sig glad mæt og tilfreds og er derefter parat til at sove.
Jeg kan godt forstå du synes, det er rigtig svært at vide, hvad der er hvad, og det er også svært at vide, hvor meget mælk din dreng egentlig får hos dig og samlet når op på. Du er derfor nødt til at se på, hvordan han virker til at trives. Virker han mæt, glad og tilfreds efter amning, falder han i søvn ved brystet med mælk i mundvigene, tisser han osv. så får han sandsynligvis det, som han har behov for hos dig - og suppleres så i øvrigt med ekstra mælk på flaske. Virker han irriteret på brystet, er det svært at høre ham synke, falder han ikke i søvn ved brystet, men virker stadig søgende efter amning og fornemmer du, at hans tissebleer bliver mindre og mindre tunge, og urinen måske mere koncentreret, så tyder det desværre på, at din mælkeproduktion er nedsat, og han har brug for mere mælk. I givet fald skal du så vurdere, om du vil forsøge at lægge ham hyppigere til brystet, for at sætte mælkeproduktionen op igen, eller om du gradvist vil give mere flaske og dermed også gradvist trappe ud af amning og gå helt over til flaske...
Jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, om du egentlig helst vil øge din mælkeproduktion for at bibeholde amningen i så lang tid som muligt, eller om det giver dig mere ro at give din dreng 200 ml på flaske kl 16, og så amme ham det han vil derudover, så længe det kan lade sig gøre... Du skal naturligt gøre det, som både du og din dreng umiddelbart vil trives bedst med :)
Hvis han f.eks. vejer 7500 gram nu, så vil hans udregnede døgnbehov ligge mellem 900-975 ml. Nogle børn spiser dog mere end dette, og hvis du oplever, at hans tissebleer bliver færre, mindre tunge og urinen koncentreret, så skal han have lidt mere mælk på den ene eller den anden måde... selvom han også får skemad og derfor vand af kop et par gange om dagen, så er det begrænset, hvor store mængder han drikker af dette, og hvor meget det lige nu fylder i væskeregnskabet :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske